سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

مذهب اباضیه
 تاسیس مذهب اباضیه منسوب به عبد الله اباض تمیمی است عده ای از محققان مذهب اباضی نسبت مذهب خود را به عبد الله اباضی نفی نمی کنند، ولی انتساب آنرا به جابر ابن زید(ابوشعثاء) ترجیح می دهند، وبرآنند که عبد الله در آراء و اعمال خود طبق فتاوای جابر تصمیم می گرفته است. وی در سال 18 هجری در نزدیکی شهر نزوی، مرکز حکومت عمان، به دنیا آمد ودر سال 93 هجری در بصره وفات کرد.
برخی دیگر از محققان بر آنند که مذهب اباضی در اصل دو موسس داشته است: یکی رهبری سیاسی آن را بر عهده داشته است که عبدالله اباض است و دیگری رهبری علمی و فقهی آنرا که جابر ابن زید می باشد.
اگر بخواهیم درباره اباضیه های عمان که محل تولد جابر ابن زید است کمی صحبت کنیم مطالب زیر قابل ذکر است؛
عمان واقع در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان، کشوری سلطان نشین است، پایتخت آن شهر مسقط می باشد به روایت اصطخری آب و هوای آنجا گرم استوایی می باشد. شهر های صحار، صور، قلهات و دبا مهمترین شهرهای عمان بوده اند اما امروزه مسقط بندرگاه مهم عمان است، مردم این کشور بیشتر پیرو مذهب اباضی هستند قبلا کانون امامت فرقه اباضی شهر"نزوی" بوده است. اولین کسی که از اهل عمان مسلمان شد " مازن بن غضوبه" میباشد یکسال پس از اسلام آوردن مازن ، گروه دیگری از اهل عمان به نزد پیامبر رفتند و اسلام آوردند. پادشاه ایران در این زمان شیرویه بود و مرزبان ایرانی عمان هم"باذان نام داشت و شیرویه از مرزبان خواست که راجع به پیامبر نوظهور تحقیق کند مرزبان در اثر این ملاقات مسلمان شد و اکثریت اهل عمان را نیز به اسلام در آورد.
خوارجی که از زمان خلافت حضرت علی(ع) شروع به شکل گرفتن نمودند بعدها به دسته های مختلف بخش شدند که از آن جمله صفریان، نجدات، اباضیه، عجارده و... بودند، اما اکنون اباضیه آن تفکرات تند و شدید خوارج را ندارند ولی به هر حال آنها را جزء خوارج می دانند.

چند تن از شخصیت های اباضی عمان

1- الامام جابر ابن زید؛ قواعد و اصول مذهبی فرقه اباضیه را ایشان پی ریزی کرده است.
2- ابو عبیده مسلم ابن ابی کریمه تمیمی؛ تکمیل صورت نهایی مذهب اباضی به لحاظ فکری و عقیدتی و تحریر آراء و اقوال آن در زمان وی انجام شد.
3- ربیع ابن حبیب فراهیدی؛ او محدث و فقیهی بزرگ بود.

ویژگی های فقهی این مذهب
مصادر تشریع اباضی قرآن، سنت، اجماع، قیاس و استدلال می باشد، آنها مصدر اساسی دین در عقاید، عبادات، اخلاق ومعاملات را قرآن می دانند.
مصدر دوم؛ سنتی است که باید به حد تواتر رسیده باشد.
مصدر سوم، اجماع مصدر سوم است که البته اجماع قولی را حجت قطعی و اجماع سکوتی را حجت ظنی می دانند.
مصدر چهارم قیاس است که طبق قواعد و ضوابط خاص خود در کتب اصول باید به آن پرداخت.
مصدر پنجم؛ استدلال است که استصحاب، استحسان و مصالح مرسله در آن می گنجد.

ممیزات فقهی اباضیه
1- شهادت به یکتایی خدا، نبوت، حقانیت قرآن، عباداتی مثل نمازو روزه را جزء ایمان می دانند.
2- از ممیزات فقهی اباضیه اعتدال آنان در بین افراط و تفریط است این اعتدال در چند جنبه مورد بررسی قرار می گیرد؛
اعتدال در مساله حدیث و رای، اعتدال در منش سیاسی و روش مذهبی.

مسائل فقهی اباضیه
1- طعام اهل کتاب را حرام می دانند ولی اگر تحت ذمه بیایند طعامشان حلال است.
2- دفع مفسده بر جلب آن تقدم دارد.
3- مسافر نمازش را باید قصر بخواند.
4- باب اجتهاد را باز می دانند. صفات مجتهد؛ عالم در لغت واصول دین و فقه و مصادر ادله.
5- واجبات؛ علم وایمان، نماز،روزه،زکات،حج،توبه،امر به معروف و نهی از منکر و جهاد.
6- معتقد به وجوب نماز جمعه هستند.
7- قنوت را نمی خوانند.

چند نمونه از کتابهای احکام اباضیه

اجوبه ابی نبهان
اجوبه فقهیه ابو یعقوب وارجلانی
احکام الدماء ابی العباس احمد ابن محمد
احکام الزکات جاعد ابن خمیس خروصی
احکام السفر فی الاسلام یحیی معمر
رساله" فی احکام الزکات" مسلم ابن ابی کریمه
موسس مذهب اباضیه
آن روایتی که بین مورخان ملل ونحل مشهور است این است که موسس مذهب اباضی عبدالله بن اباض تمیمی است، مشهور است که ایشان عصر معاویه ابن ابی سفیان را درک کرده است.البته عده دیگری موسس این فرقه را جابر ابن زید می دانند، جابر از بسیاری از صحابه کسب دانش کرده . در فقه و حدیث متبحر بود و از علی ابن ابی طالب، ابن عباس و عایشه حدیث نقل کرده است. جابر اهل عمان بود و به همین دلیل بررسی تحولات تاریخی عمان ما را در شناخت جابر و مذهبش می تواند کمک کند.

تحولات تاریخی اباضیه

اندیشه اباضیه از سال 132 مذهب رسمی عمان شد. البته اولین تاریخ رسمی ورود اباضیه به عمان بین سالهای 75 تا 95 میباشد، وقتی جابر ابن زید توسط حجاج ابن یوسف ثقفی از بصره به عمان تبعید شد. چند دلیل اجابت اهل عمان به دعوت اباضیه عبارتند از؛ اولا اینکه جابر خود اهل ازد است و قبیله غالب در عمان هم همین قبیله بوده است.
علاوه بر این افکار معتدل و آراء رهبر اباضی یعنی جابر ابن زید نیز در این مساله نقش مهمی داشته است.
در اواخر دوران اموی، اباضیان به صورت غیر رسمی و در مرحله کتمان در جبال و کوهستانهای عمان زندگی می کردند و آنها عمر ابن عبدالعزیز را امیر المومنین می خواندند.در زمان عباسیان هم که جناح ابن عباده و محمد ابن جناح حاکم عباسی بودند ودر قدرت یابی اباضیه نقش موثری داشتند. پس از سالها دعوت مخفیانه و کتمانی اباضیه توسط داعیان ورهبران این فرقه بالاخره تمامی تلاشهای گذشتگان برای اقامه امامت و حاکمیت اباضیه در عمان به ثمر نشست.
امامان اباضیه به ترتیب عبارتند از؛
جلندی بن مسعود، محمد ابن عبدالله ابن ابی عفان، وارث ابن کعب خروصی، غسان ابن عبدالله یحمدی، عبدالملک ابن حمید، مهنا ابن جیفر، راشد ابن نظر.
حضور استعمارگران در منطقه و بالخصوص در عمان و عدم اقتدا ر ا رگان امامت در جامعه دینی و سیاسی قرن نهم و دهم هجری ، باعث استقرار دو لت های غربی در این کشور می شود.

عقاید کلامی اباضیه
دسته ای این عقیده را دارند که اباضیه تنها در مساله تخطئه حکمیت و شرط ندانستن قرشی بودن امام با سایر فرق تفاوت دارند اما در سایر مسائل نهایتا با یکی از فرق موافق هستند چنانچه مثلا در مساله صفات خدا، رویت، تنزیه، تاویل و حدوث قرآن با معتزله و شیعه توافق دارند رای آنها در مساله شفاعت به معتزله نزدیک است.
چند مورد از تفاوتها و توافق های آنها را با مذاهب دیگر ذکر می کنیم،
تفاوتهای آنها با اهل سنت و اشاعره
مرتکبان گناه کبیره ممکن است شفاعت یابند، صفات خدا زائد بر ذات او هستند، مرتکبان گناه کبیره الزاما به دوزخ نمی روند،اثبات صفات خبریه بدون تاویل، رویت بصری خدا در قیامت برای مومنان.
با قدریه و معتزله در عقاید زیر مخالفند؛
نفی قدر الهی در افعال انسان، اراده خدا بر افعال قبیح تعلق نمی گیرد، اینکه منزلتی بین ایمان وکفر برای مرتکبان گناه کبیره وجود دارد.
ودر عقاید زیر با آنها موافقند؛ صفات خدا عین ذات او هستند، عدم امکان رویت بصری خدا ،انکار نص در مساله امامت، اثبات استحقاق ثواب برای مومن، هر گاه مرتکب گناه نشود یا توبه کند
منابع
1- الکشف والبیان قلهاتی
2- اللمعه المرضیه من اشعه الاباضیه سالمی ، نورالدین2
3- معجم مصادر الاباضیه علی اکبر ضیائی
4- الاباضیه فی المصر والمغرب عبد الحلیم ، رجب محمد
5- الاباضیه بین الفرق الاسلامیه معمر ، علی یحیی
6- دایره المعارف بزرگ اسلامی جلد2
7- مشوهات الاباضیه بحاز، ابراهیم
8- من هم الاباضیه خلیفه نامی، عمر
 
 

 


[ چهارشنبه 87/12/21 ] [ 12:7 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 71
بازدید دیروز: 302
کل بازدیدها: 260903